FIL LA GRAN IDEA DE BINTA

 

D’acord amb les idees del company Suau, es pot afegir,  que a l’Àfrica amb la inclusió de les noves comunicacions mitjançant internet i la introducció de sistemes multimèdia avançats innovadors i interactius, s’ofereix al context educacional, noves possibilitats per superar dificultats de naturalesa espacial i temporal que fonamenten les bases per a la transformació antropològica i social.

La historia que ens narra l’encantadora Binta sobre el seu poblat,  ens brinda l’oportunitat d’analitzar dues qüestions al respecte. Una, sobre  la «gran idea» del seu pare que mostra un transfon bastant crític amb el nostre món “desenvolupat” i que ens fa considerar que els beneficis del progrés, han d’anar acompanyats d’un sistema de valors indiscutibles; i l’altra qüestió, el tema de l’escolarització de les nenes a l’Àfrica, escenificada a partir de l’obra de teatre que munta el mestre sobre la necessitat que les nenes vagin a l’escola, la necessitat d’igualtat entre gèneres, per què aprenguin a no ser enganyades al mercat com li passa a la seva tieta quan ven la fruita.

Realment és un fet  constatable que  les nenes conten amb menys facilitat que els nens en l’accés a estudis i a la cultura, sobretot en escenaris subdesenvolupats. Aquesta discriminació és a l’hora causa i efecte de la pobresa. Les circumstàncies que condemnen a les nenes a analfabetisme, condemnen també a la pobresa i a la desprotecció de les seves comunitats, a les seves famílies i al seus descendents. No obstant, gràcies al compromís de governs i institucions, que generen canvis legislatius, i el panorama està canviant. Els governs africans es van comprometre a assolir els objectius establerts   al Foro Mundial de Educació de Dakar (2000), de millorar la qualitat de l’ensenyament i  promoure la igualtat entre homes i dones, entre altres..

L’educació no solament és clau d’un desenvolupament individual, sinó que amb una educació adequada es poden afrontar situacions desavantatjoses. A l’escola nens i nenes adquireixen coneixement i es formen una visió del món i les seves possibilitats. A més a més l'escola també juga un paper protector en les seves vides.

L’educació és un dret reconegut i innegable a tothom, i en aquest sentit, UNICEF promou una educació bàsica de qualitat per a tots, amb un major èmfasi en la igualtat entre els gèneres i l'eliminació de tot tipus de disparitats. Especialment, l'escolarització de les nenes, i assegurar que romanguin i aprenguin a l'escola, ofereix el que UNICEF s'anomena un "efecte multiplicador". Les nenes que han rebut una educació són més productives a la llar i reben un millor salari en el lloc de treball, i tenen més capacitat per participar en la presa de decisions socials, econòmiques i polítiques.

Per a recolzar aquests esforços, molts projectes com el d’” Un ordinador portàtil per nen” (One Laptop Per Child) porta des de 2005 intentant fer arribar petits equips informàtics a nens i nenes de tot el món, amb l'esperança que, integrats en els programes educatius adequats i connectats a Internet, serveixin com a eina per al seu aprenentatge, un aprenentatge basat en “aprendre a aprendre”. Aquest projectes han demostrat la rapidesa amb què aprenen nens i nenes que mai han tingut contacte amb la tecnologia i que acceleren  el ritme d'aprenentatge dels més desfavorits, en aquest cas de les nenes. Per a nens i nenes que no van a l’escola, sembla una  gran alternativa.

Per altra banda, l’Àfrica no es queda enrere en el desenvolupament de les noves  tecnologies. La prioritat en el continent ja no és obtenir donacions, sinó ajudar a millorar la qualitat de vida dels seus ciutadans a través de la tecnologia. La influència d'aquesta en Àfrica és cada vegada més gran, a finals del 2012, aproximadament uns 700 milions models 950 milions de persones utilitzaven  telèfons mòbils i, segons dades del Banc Mundial, més del 70% ho fa en entorns rurals. Amb gran èxit s'ha desenvolupat el projecte "Portal Digital", el qual té per objecte dotar les àrees rurals i més desfavorides, d'equips d'accés a internet a través de mòduls amb plafons solars on s’instal·la una terminal amb un programari lliure i molt senzill que permet a la gent del camp comunicar-se amb el món exterior.  El resultat ha estat molt favorable, ja que els grangers poden consultar el preu dels seus productes a la xarxa i acordar així una xifra més justa amb l'intermediari. El simple mòbil no és només un telèfon intel·ligent, és una revolució en potència. En molts casos aquesta nova eina els ha permès que els seus ingressos es dupliquin.

Tanmateix, l’Àfrica intenta exportar la seva tecnologia. Aquest és el cas de la innovadora idea Ushaidi-significa "testimoni" en swahili-, el qual és una plataforma tecnològica desenvolupada conjuntament a Kenya, Ghana, Sud-àfrica, Malawi, Holanda, i Estats Units. Aquest projecte de programari permet que qualsevol ciutadà pugui distribuir dades mitjançant el mòbil a través d'SMS, correu electrònic o la web, i visualitzar-los en un mapa o cronograma. S'ha comprovat que aquest instrument té una rellevant efectivitat en situacions de crisi (des de seguiment de la fauna a Kenya, fins terratrèmols d'Haití i Xile, vigilar crims al metro d'Atlanta, etc)

Amb tot això, hi ha una recerca incessant per inserir a la població africana en la vida econòmica a través de les noves tecnologies, i  es demostra que  amb el desenvolupament d’aquestes, es pot millorar els nivells de vida de la població, avançar cap a una societat més justa i igualitària encara que l’entorn econòmic i socialment sigui desfavorable.

 

Webgrafia:

https://www.youtube.com/watch?v=gouZfHKRb_I&feature=youtu.be

https://www.uhu.es/cine.educacion/aulacreativa/binta.htm#Binta_y_la_gran_idea_

https://www.educacionenvalores.org/spip.php?article1715