SINTETITZANT

 

Una frase:

Les TIC s’han convertit en eines bàsiques digitals de desenvolupament que donen resposta als reptes de la societat digital actual.

Con diu Lewis Carroll en “Alicia en el país de las meravelles ”: “ En un mundo en constant moviment, el que es queda en el mateix lloc, retrocedeix”. En aquest sentit, les TIC  formen parts en tots els aspectes de la nostra vida. El seu impacte arriba  a totes les dimensions, des de la cultural, l’econòmic, sanitària i la política. Impacte que està obligant a desenvolupar un nou paradigma educacional que prepari per  habitar en aquesta societat. Un nou paradigma que genera  canvis en la relació amb el saber (noves estratègies de gestió de la informació, noves fonts i materials, formes col·lectives de producció i de participació...), canvis en la relació pedagògica (nou rol del docent i rol de l’alum@) i canvis institucionals (noves línies metodològiques, ensenyaments a distància entorns personalitzats, aprenentatge autònom...) .

Bona part del benestar general que gaudeix la humanitat ha estat generat pel desenvolupament tecnològic, però no cal oblidar que encara resten problemes socials que s´han de resoldre i que paradoxalment han aparegut altres de nous i provocats per l´aplicació indiscriminada de la tecnologia. Per exemple grans desigualtats (bretxa digital que alimenta altres desigualtats existents i per tant genera exclusió social), problemes ètics que requereixen d’una “ètica mundial”, problemes d’accés lliure a la intimitat problema que suposa l’excés d’informació (infoxicació), addicció i dependència a les noves tecnologies, límits de la virtualitat davant la presencialitat,  , alt cost en l’adquisició d’equips i programes, etc [1]

Però també, les TIC desenvolupen constants oportunitats en l’actual context social en què sorgeix l’objectiu de desenvolupament sostenible, íntimament vincular a la gestió responsable dels recursos escassos. Aquí, la presència de les TIC són considerades com a instruments en el desenvolupament sostenible i tenen un paper essencial en la reducció del consum energètic en general (reduir viatges amb videoconferències…)[2]

Autovaloració de la pròpia intervenció:

Ha estat una pràctica molt profitosa i interessant per la novetat de seguir unes consignes concretes, assumir el rol corresponent a un bàndol tecnodeterminista o sociodeterminista sota l’estructura argumentativa, explicitada en la Guia DEBAT CTSE. Amb tot i això,  procedimentalment,  m’he equivocat en el color, no n’era conscient que el meu correu a la UOC comença per ”m” i no pel meu cognom “Berenguer”. Per la qual cosa em sento molt decebuda des de que he rellegit la guia per fer la síntesis...

Quan l’estructura de les  intervencions que he fet,  he procurat seguir el model argumentatiu de Toulmin[3], presentant una tesi argumentada i justificada amb idees i exemples que reforçaven la idea clau, connectant-la,  aquesta,  amb la conclusió. La qual cosa ha significat un aprenentatge molt valuós i recomanable en  totes les pràctiques docents.

Conceptualment, centrar-me en un tema concret i construir una premissa ha significat tot un repte  per la quantitat d’informació que he consultat,  des de  la lectura de la bibliografia obligatòria fins la que anat descobrint, passant per  les intervencions dels companys. Crec que he aprofundit suficientment en el continguts plantejats en les diferents propostes, contribuint i facilitant, al grup de discussió,  aportacions complementàries, nous punts de vista, i la interacció  a favor o en contra. En conseqüència,   estic molt satisfeta per què  he progressat en aquests  objectius esperats.

Al debat CTS , he participat 4 vegades en dos carpetes, en la carpeta de CT ESCOLA, en els fils COMPETÈNCIA DIGITAL (2 intervencions) i en ROL PROFESSOR-ALUM@, i en la carpeta NEVERA I FRACTURES concretament en LA GRAN IDEA DE BINTA. Els diferents fils i temes els vaig escollir en funció de les meves inquietuds, creences... i experiència professional. He abordat unes poques idees que m’han semblat essencials, però d’altres, no menys importants, han quedat, embrionàriament, allà al “ciberespai”

Companys a destacar

Penso que han hagut, en general, molt bones intervencions, clares i concises, defensores del bàndol al que pertanyien, seguint les pautes establertes, participant en carpetes i fils diferents, detallant bibliografia, etc . Però emfatitzo les intervencions de la Maria Gloria Loká i l’Ana Larios em semblen qualitativament excel·lents. Les dues han fet aportacions apropiades al tema i responen  a les expectatives dels participants, s’expressen amb senzillesa i coherència, amb les idees  relacionades entres sí,  ben expressades, concises i clares, respecten els elements constitutius del text argumentatiu perfectament distingibles...

Maria Gloria Loká del bàndol sociodeterminista destaco sobretot els contraarguments en La gran idea de Binta del que recullo part de la conclusió en que desmitifica les TIC (intervenció del 17/03): Les noves tecnologies no són sinònims de progrés... que connecta amb les idees expressades en la pàg 16 del Mòdul de  Cabero, J.. Educació i tecnologia: fonaments teòrics. Barcelona: UOC

L’Ana Larios Reyes del bàndol tecnodeterminista amb intervencions al  Fil “Aprendre fent” i  al fil “La gran idea de Binta”.  Sobre els conceptes aportats destaco la conclusió del 16/3 en “La gran idea de Binta”:  “No podem obviar que el món es troba en una etapa on és impensable la no cooperació a nivell internacional i on s'ha internacionalitzat, de múltiples maneres la vida social, econòmica, política, cultural, religiosa i militar. Ni la ciència ni la tecnologia, han escapat a aquest fenomen. I no es pot permetre que encara hi hagi països que estiguin aïllats i aliens a aquesta circumstància”.

 

Bibliografia i webgrafia:

Cabero, J.; Jonassen, D. Noves tecnologies de la informació i la comunicació en l’educació. Barcelona: UOC.

Cabero, J.. Educació i tecnologia: fonaments teòrics. Barcelona: UOC

Domènech, M.; Tirado, J. (2002) “Ciència, tecnologia i societat: nous interrogants per a la psicologia”. https://www.uoc.edu/web/cat/art/uoc/domenech-tirado0302/domenech-tirado0302.html

https://www.uhu.es/cine.educacion/aulacreativa/binta.htm

https://www.youtube.com/watch?v=gouZfHKRb_I

https://www.slideshare.net/jvivancos/competencia-digital-docent-elements-de-concreci

https://www.educacionenvalores.org/spip.php?article1715

 



[1] https://es.scribd.com/doc/48010974/Conceptos-Y-Problemas-Del-La-Tecnoetica (Dr. Francesc Torralba)

[3] https://cmapspublic2.ihmc.us/servlet/SBReadResourceServlet?rid=1205008795196_1705979137_7866&partName=htmltext