CONCLUSIONS
El valor del producte es troba en la producció. (Einstein)
Si bé l’Avaluació Inicial m’havia fet reflexionar sobre tot allò que ja d’alguna manera havia vist i tractat des d’altres assignatures, temes com la interrelació entre Ciència i Tecnologia, impacte social de les TIC, transformacions socials, necessitat d’incloure-les, amb certa “urgència” dins el currículum, fomentar la formació dels professors sobre aquestes tecnologies, etc.., i em van omplir de noves idees i diferents opinions... Aquesta segona PAC, ha significat una acceleració en la comprensió de les relacions C-T-S-E i sobretot pel que fa a la configuració de la Tecnologia de l’Educació i la necessitar d’aplicació de les TIC, la importància d’aquestes en la configuració dels canvis socials, en la contribució de la millora educativa, en la formació dels ciutadans...
En la interacció amb els companys al debat i les propostes i orientacions dels professors, prenc consciència de la construcció col.laborativa de coneixement compartit, avançant cap a un veritable d'aprenentatge significatiu, promovent els coneixements previs cap a una nova i més profunda conceptualització dels nous continguts i noves relacions C-T-S-E.
No vull deixar d'assenyalar la utilitat del model d'argumentació de Toulmin com a element d'organització, no només pel seu valor dialèctic, sinó també pel profit en la meva pròpia estructura cognitiva. I per descomptat, assenyalar també la utilitat de l'eina CmapTools, notable ja que el propi disseny del mapa guia la pròpia construcció del coneixement.
La reelaboració del primer mapa conceptual ha estat per tant un clar exemple constructivista d'aprenentatge significatiu. Desprès de l'estudi i reflexió del tema de manera individual i grupal, s'ha produït un canvi conceptual en els coneixements previs. A més es pot dir que s’ha assolit els supòsits de l’aprenentatge constructiu de forma conscient que D. Jonassen al mòdul: TIC i aprenentatge significatiu: una perspectiva constructivista fa menció:
- Actiu: compromís a participar en el procés d’E-A en funció de participar en totes les activitats previstes a l’assignatura (lectura bibliografia, instal·lació aprenentatge i ús de CmapTools, estructura argumentativa...)
- Constructiu: adaptant les noves idees al coneixement previ per donar-li significativitat, tot superant idees preconcebudes.
- Col·laboratiu: treballant en la construcció del coneixement compartit a través del debat del fòrum de l’assignatura, de les orientacions de la Pac...
- Intencional: en que es pretén aconseguir un objectiu cognitiu de manera activa i intencional. En aquest cas, la necessitat de revisar, analitzar i investigar per construir els nous coneixements...
- Conversacional: aprendre és un procés social en el que implica l’intercanvi i la participació activa. La qual cosa s’ha donat mitjançant “la comunitat d’aprenentatge” de l’assignatura.
- Contextualitzat: les activitats d’aprenentatge estan situades en tasques del món real a través d’un entorn d’aprenentatge basat en algun cas o problema. En aquest sentit, un assumpte que ens implica profundament com a futurs psicopedagogs i com a futurs “tecnòlegs” de l’educació
- Reflexiu: des del moment en què expresso el que he après i reflexiono sobre els processos i decisions implicats, essent essencial per a prendre consciència del meu aprenentatge.
Cal destacar que aquest canvi conceptual m’ha portat a un canvi d’actitud íntimament lligat a la revisió de la meva pràctica professional. Així doncs, des del compromís docent, l’assignatura en general m’està proporcionat instruments conceptuals i procedimentals, per canviar la praxis actual. Tanmateix aquesta activitat ha propiciat un creixement en la meva autoestima, ja que he aconseguit fites que per a mi eren tabú, com la confecció del bloc, baixar CmapTools del Web,...
En definitiva, aquesta activitat pràctica m'ha resultat molt profitosa. He efectuat un treball No només m'ha permès remodelar a partir de mites i de prejudicis, sinó que molt ràpidament m'ha permès construir conceptes i relacions d'especial interès personal i professional.