RELACIÓ ENTRE CIÈNCIA, TECNOLOGIA, SOCIETAT I EDUCACIÓ

 

El mapa de conceptes  inicial es va construir en base als coneixements previs, a la pròpia experiència i a les pròpies creences sobre la relació entre Ciència, Tecnologia, Societat i Educació i les seves interdependència i interrelacions. Com es pot veure, és  un mapa molt modest, en el que m’havia limitat a definir la interacció entre ciència tecnologia societat i educació.

Relació C-T-S-E  Inicial

El mapa definitiu tracta d’integrar tots els conceptes que he considerat essencials després de la lectura bibliogràfica i de les aportacions dels companys al debat CTS. En aquest  es posa de manifest la relacions complexes que existeixen entre educació, ciència, tecnologia i societat, el concepte de TE i  les TIC.  Gràcies a aquest mapa conceptual final, els nous conceptes encaixen i tenen un sentit global: com es relacionen entre si la ciència, tecnologia i societat, en quin sentit afecta aquesta relació a l'educació, etc. He intentat representar-les mitjançant una estructuració d’unió entre tots els continguts, que paulatinament, donés sentit complet comprovant que “tot encaixa”.

Per la complexitat i extensió d’aquest mapa he considerat que seria més viable presentar-lo per 3 parts reflectides a partir de 3 submapes Cmps  interconnectats. Tres perquè el meu aprenentatge significatiu  ha tingut lloc a partir de 3 compartiments, el de la relació entre C-T-S-E, la significació de la societat de la informació i del coneixement, i el de la tecnologia Educativa. Com es pot veure als mapes conceptuals  hi ha anotacions, imatges, etc. que explicitem alguns conceptes i algunes relacions que amb el pas del temps ajudaran en la recuperació del coneixements revertits en aquests.

El primer submapa intenta presentar els conceptes i relacions que es presenten a l’article de Domènech i Tirado. Cal aclarir que  amb la lectura de  l’article he pogut diferenciar les postures respecte a aquestes relacions que queden reflectides gràficament quedant explicita la idea d’interacció entre els conceptes Ciència-Tecnologia-Societat-Educació, les perspectives tradicionals tecnodeterminista i sociodeterminista (que van treballar amplament al debat), i les noves concepcions CTS... Partint de les meves idees prèvies he pogut establir les relacions que s’estableixen entre C-T-S, com estan íntimament interrelacionades, com s’influeixen mútuament i la interdependència que s’estableix entre elles, destacant el concepte de “teixit sense costures”

   

Mapa 1: Relacions C-T-S-E

La perspectiva tecnodeterminista es caracteritza per considerar la relació entre Tecnologia i Societat unidireccionalment. La Tecnologia es desenvolupa en l’àmbit extern al medi social, és  un factor exogen a la dinàmica pròpia de la societat. Opera independentment sense restriccions polítiques, socials o morals i que produeix les seves pròpies  i normes de funcionament i de desenvolupament. La Societat va  a remolc dels canvis tecnològics, sent la Tecnologia el motor dels canvis. D'altra banda la perspectiva sociodeterminista considera que els canvis socials influeixen en els avenços de la Tecnologia. “Lo que importa no es la tecnología misma, sino el sistema social o cultural en el que está incluida, desde el que es producida, mantenida y reforzada (article de Domènech i Tirado). Així, doncs, diversos interessos socials i polítics marquen el desplegament i desenvolupament de les innovacions tecnològiques.

Segons les explicacions de Domènech i Tirado existeixen  dues  postures que consideren que la Tecnología i la Sociedad estan estretament relacionades: la perspectiva interactiva i l perspectiva “teixit sense costures”. "La primera assumeix que existeix una “divisió bastant estable i factual entre allò social i allò tècnic”, i s’admet la interacció i l’ intercanvi entre els dos polos, el social i el tècnic. La segona, la perspectiva del “teixit sense costures” (seamless web) formula que la divisió entre “allò social i allò tecnològic és estable o factual. Suposa un posicionament que a més d’atendre a les qüestions estrictament tècniques, es tenen en compte,  el context social, econòmic, polític i científic. “Se tracta de manipular simultàniament i amb  habilitat factors socials i elements tècnics, d’associar entitats heterogènies entre sí per produir totalitats amb sentit".

També, entre aquests conceptes i  amb la lectura del mòdul Educació i tecnologia: fonaments teòrics  de Cabero ha facilitat el progrés en l’estructuració entre els meus coneixements previs i els nous conceptes, avançant en el procés de reforçar un veritable aprenentatge significatiu.