FIL LA COMPETÈNCIA DIGITAL -1ª intervenció

 

La Competència Digital facilita l’aprenentatge personalitzat i orientat al desplegament de competències metodològiques fonamentals i bàsiques com la d’aprendre a aprendre, i aprendre al llarg de tota la vida (Jordi Adell). Permet ser millors ciutadans i més competents socialment i evolucionar cap una transformació de la societat

Aprendre a aprendre equival a ser capaç de realitzar aprenentatges significatius per si mateix en una àmplia gamma de situacions i circumstàncies. Aquest objectiu recorda la importància que ha de donar-se en l'aprenentatge escolar a l'adquisició d’estratègies cognitives d'exploració i de descobriment, d'elaboració i organització de la informació, així com al procés intern de planificació, regulació i avaluació de la pròpia activitat.

El currículum inclou la competència digital garantint que tot l'alumnat, en finalitzar l'escolarització obligatòria, domini  les habilitats i els recursos tecnològics bàsics al mateix temps, les estratègies i procediments informacionals vinculats a les TIC, la qual cosa permet a l’alumnat exercir com a ciutadà responsable i de ple dret  en la societat digital actual.

La utilització de  les TIC desenvolupa no sols noves parcel·les del coneixement, sinó també noves formes i estratègies d’aprendre. De les TIC, es passa a les  TAC, Tecnologies per a l'Aprenentatge i el Coneixement. Es passa d'aprendre de la tecnologia a aprendre AMB la tecnologia, ...  I és evident el joc que dóna en els processos d'ensenyament - aprenentatge, d'avaluació i d'organització i  en el procés de maduració individual en les persones. La qual cosa respon al concepte d’educació inclusiva i atenció a la diversitat que  garantiria la igualtat de tot l’alumnat.

Independentment del nivell o modalitat de formació les TIC ofereix una sèrie de possibilitats per a l’acte formatiu com:

1. Ampliació de la informació.

2. Creació d’entorns flexibles espacio-temporals per a l’aprenentatge.

3. Ampliació de les eines de comunicació entre el mestre o  formador i els alumnes.

4. Possibilitat d’interaccionar amb diferents codis i sistemes simbòlics.

5. Flexibilització dels itineraris formatius.

6. Flexibilització i ampliació de les estratègies de formació.

7. Creació d’entorns interactius per a la formació.

8. Adequació de la formació i a les necessitats formatives concretes.

 

Per tant, la competència digital, proporciona eines i recursos que faciliten la realització d’una gran diversitat de tasques idònies en diferents àmbits personal,  laboral, social... ; tenint en compte que la competència digital, com coneixement aplicat a l’acció, proporciona instruments de suport bàsic que afavoreixen la formació permanent al llarg de tota la vida, per tant promou la possibilitat d’auto transformació  del ciutadà i en conseqüència del canvi social.