QUESTIONS DE DESENVOLUPAMENT BREU

 

 

1. Creus que el progrés en el coneixement tecnològic i científic determina i garanteix el progrés econòmic i social? Contesta clarament i justifica la resposta.

Tecnologia i ciència estan estretament relacionades i es poden considerar complementàries tot i que difereixen en certs aspectes dels seus objectius, processos i productes. Totes dues ofereixen la capacitat per explicar, controlar i transformar món, proposen respostes a preguntes i ofereixen solucions a problemes i necessitats i també creen de noves preguntes i de nous problemes

Evidentment que el coneixement científic i tecnològic han proporcionat grans avenços, sobre tot en el darrers segles, inimaginables en el passat. Ciència i tecnologia han canviat la visió del món, han configurat una societat i una economia global en què han garantit una evolució i un progrés econòmic i social (sobretot per al països del Primer Món) però que, en alguns aspectes, aquesta evolució ha suposat un impacte mediambiental criticable a causa de les conseqüències que ha generat.


2. ¿Estàs d’acord en què la constant fonamentació científica de les diferents tecnologies és garantia de la neutralitat ideològica d’aquestes tecnologies? Què en penses?

Si bé hi ha una regulació legislativa en que s’enquadren les pràctiques i activitats científiques-tecnològiques, els processos de producció, de difusió i d’aplicació són inexplicables al marge d’interessos polítics, militars, i contextos socials. Per tant és permeable als valors i interessos socials i no pot ser neutral.

 

3. Expressa el teu grau d’acord: Tenir present les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) abans, durant i després de qualsevol activitat d’ensenyament-aprenentatge és un requisit indispensable actualment.

Tal i com determina el Decret i el currículum basat en Competències les TIC són un requisit indispensable en qualsevol activitat d’ensenyament-aprenentatge. Aquestes proporcionen nous canals de comunicació i immenses fonts d’informació, difonen models de comportaments socials, actituds, valors, formes d’organització, etc. A tal efecte exigeix noves destreses, domini i tractament polític-educatiu... Tanmateix possibiliten “nous” processos d’ensenyament i aprenentatge aprofitant la funcionalitat que ofereixen les TIC i facilitant la participació i l’aprenentatge per a tota la vida.


4. ¿Quines són les causes que originen els profunds canvis que estem patint en tots els àmbits en els darrers anys?

El considerable desenvolupament de les noves tecnologies de la informació i la comunicació és el tret essencial que ha originat els vertiginosos canvis socials. La importància resideix en la capacitat de col·locar en xarxa coneixements, innovacions tecnològiques, facilitar la seva interconnexió i reforçament mutu, i transformar-los en processos d’informació que multipliquen l’impacte tecnològic.

La gran quantitat de transformacions recents ha permès una clara incidència sobre l’organització econòmica i industrial, sobre la vida cultural, del consum i de diferents serveis, entre ells la salut i l’educació... D’aquesta manera el coneixement és el valor o el factor clau en les relacions socioeconòmiques que s’estableixen entre societats, organitzacions i països.

 

5. Defineix en una frase i digues quin és l’objecte d’estudi, en una segona frase, de la Tecnologia Educativa

La Tecnologia de l’educació és un procés organitzat i integral on intervenen procediments, recursos, coneixements, idees i persones que tracta d’analitzar, desenvolupar , avaluar i aplicar diferents opcions per possibilitar l’aprenentatge


6. Posa un exemple de transmissió de coneixement i un altre de construcció del coneixement

Un exemple de transmissió d’informació pot ser quan els professors presentem continguts per pantalla digital power point etc.

Un exemple de construcció de coneixement seria quan els nens presenten les seves inquietuds i a partir d’aquestes els mestres els ajudem a fer–se un pla de treball individual o grupal perquè facin la pròpia recerca, exposició, argumentació, avaluació, etc.

 

7. Expressa el teu grau d’acord amb la següent afirmació i argumenta el perquè: “El context és part del coneixement que la persona utilitza per tal d'explicar i donar sentit a una idea".

S’ha de tenir molt present el context de l’alumne, de com interactua i es relaciona, com es comunica etc. Per tal de potenciar al màxim les seves capacitats, conèixer les seves expectatives, buscar estratègies que li puguin ajudar, etc

 

8. ¿Has pensat en la possibilitat d’adaptar l’entorn de la UOC a les teves necessitats i les dels teus companys i professors (opció Personalitza)? Inclusió del missatge al qual es respon (el lector tindrà una idea del que origina i els detalls del teu missatge), número de missatges visualitzats en les bústies compartides (útil quan hi ha molta comunicació a algunes bústies), signatura de correu (per facilitar la comunicació i posar a un clic de distància altres mitjans de comunicació teus...?

Sí, l’he pensat moltes vegades, però no l’he fet encara. Segur que és molt útil.

 

9. Comptes amb els coneixements previs que el Pla docent indica per poder ser eficaç durant el desenvolupament de l’assignatura? Fins a quin punt? Pots instal·lar programari, iniciar l’exploració de nou programari pel teu compte, gestionar arxius i comptes amb una actitud positiva cap a web 2.0? Ets capaç de llegir en pantalla (buscar paraules, fer servir l’índex amb hipervincles, moure’t en el document...? i mantenir uns apunts digitals on acumulis la informació de diferents fonts?

Sincerament, malgrat que em costa me’n surto de totes fins ara.


10. Situa’t de 0 a 10 (0 gens d’acord 10 molt d’acord)

TE2) L’objecte principal de la Tecnologia Educativa és oferir un bon ventall de tècniques per als docents: __8__

CC2) Aprenc tant dels companys com dels materials i consultors: __8__

TC1) Els professionals de l’educació han de ser competents en les tècniques que asseguren la correcta transmissió del coneixement : __9__

DT2) La tecnologia es basa en la ciència per la qual cosa és neutral en relació a prejudicis, valors i actituds: __3__

CC1) Les aules de la UOC són una comunitat d’aprenentatge: _9__

DU2) Els debats virtuals suposen perdre força hores amb poc benefici personal: __2__

TE1) La Tecnologia Educativa per a psicopedagogs consisteix en assegurar un bon domini de les TIC: ___8_

DU1) Els debats a la UOC poden millorar moltíssim: __5__

TC2) Les TIC són necessàries per transmetre els continguts als alumnes: __9__

DT1) El canvi tecnològic determina el canvi social: _9_ _