REPRESENTACIÓ GRÀFICA CONCEPTUAL I APRENENTATGE SIGNIFICATIU
Després del treball amb les lectures i en el debat, he aconseguit generar un mapa conceptual força complet que intenta recollir la informació del material bibliogràfic en relació a les principals postures històriques i actuals de la CTS, i les idees que se’n generen en la Tecnologia Educativa, etc.
Aquesta activitat ha contribuït plenament en la construcció d’aprenentatges significatius, representant un increment important i la reorganització dels meus coneixements previs. D’acord amb l’aprenentatge significatiu el nous coneixements s’incorporen en forma substantiva en l’estructura cognitiva quan es relacionen els nous coneixements amb els anteriorment adquirits. Segons Ausubel “de tots els factors que influeixen en l’aprenentatge, el més important consisteix a el que l’alumne ja sap”. En el meu cas a partir de les idees prèvies, explicitades en l’Avaluació Inicial (amb la representació gràfica “intuïtiva” de les relacions entre ciència, societat, tecnologia i educació, responen a les preguntes i el qüestionari) he pogut integrar els nous coneixements en la meva estructura cognitiva. Tanmateix s’ha de considerar que la motivació ha estat un factor fonamental en l’aprenentatge. El fet de treballar amb la representació gràfica de conceptes, amb l’anàlisi d’aquests nous conceptes i amb l’aprenentatge de l’estratègia argumentativa, malgrat ha significat un gran esforç, els beneficis ho superen.
Concretament, la realització del nou mapa i del canvi conceptual que es pot desprendre, ha estat una activitat complexa però molt profitosa per diversos motius. Molt complexa, per la dificultat de plasmar en un mapa conceptual els coneixements adquirits fins al moment; i pel fet d'utilitzar l'eina organitzativa, nova per a mi, del CmapTools, que si més no, he de reconèixer que he hagut de superar algunes dificultats quant a l'ús, a més de requerir força dedicació. Molt profitosa perquè és una eina molt interessant que recullo per a la meva pràctica com a docent.
Els mapes de conceptes són una eina que reforça l'aprenentatge significatiu. Van ser ideats per J. D. Novak per posar en pràctica el model de la teoria sobre la psicologia dels aprenentatges de D. Ausubel. Aquest instrument ens guia en l’aprenentatge i en l’organització dels materials, constitueixen una manera gràfica de representar la relació que s'estableix entre diversos conceptes, permeten ordenar conceptes previs que coneixes, comprendre el significat dels nous que n’aprens, relacionar els conceptes amb els previs, classificar i jerarquitzar conceptes claus i rellevants...
A més l’ús de les TIC ha impulsat aquest aprenentatge significatiu en la línia del constructivisme (Jonassen, Peck y Wilson, 1999). Ha donat suport i ha facilitat al meu procés d’aprenentatge, contribuint a la construcció d’un nou model mental i al canvi conceptual. L’elaboració del mapa ha suposat la revisió de models mentals erronis i imprecisos sobre la conceptualització de la TE i les TIC. Ha propiciat la reorganització radical de noves estructures de coneixement (Dole i Sinatra, 1998)[i] que han produït en mi una necessitat de canvi intencional[ii]. Des d’aquest moment, amb la presa de consciència d’aquest fet, “és probable que el canvi sigui significatiu” (Luque, 2003)[iii]. I que el meu compromís cognitiu ha esdevingut alt. He aprofundit en l’estudi teòric, en l’anàlisi del material bibliogràfic, buscant informació complementària que corroborés els conceptes i les relacions que es visualitzen al mapa, he tractat de reflexionar críticament i de sintetitzar jeràrquicament, tot el que he considerat essencial dels temes estudiats.
[i] Citat per David Jonassen al mòdul “TIC I aprenentatge: una perspectiva constructivista” pàg. 13
[ii] El canvi conceptual més significatiu només succeeix si és intencional (Dole i Sinatra, 1998 citat per David Jonassen al mòdul “TIC I aprenentatge: una perspectiva constructivista” )
[iii] Citat per David Jonassen al mòdul “TIC I aprenentatge: una perspectiva constructivista” pàg. 13